mirtebakker.reismee.nl

Bangladesh week 10

Bangladesh week 10


Ongelofelijk, het is bijna zover! Over precies 5 dagen zit ik in het vliegtuig onderweg naar Singapore. Het is bijna niet te beseffen, maar jeetje wat kijk ik hier naar uit. Ik moet toegeven dat ik hier in Bangladesh een ontzettend bijzondere en mooie tijd heb gehad, maar verder gaan en nog meer van de wereld zien is nu echt een droom geworden. Ik merk dat de afgelopen week een beetje een week was dat ik elke dag weer uitkeek naar de volgende dag zodat ik een stap dichterbij vrijdag de 15de zou zijn. Dit resulteerde in een lange week waarbij we ook nog eens niet zo veel werk te doen hadden. Tja, dan duren de dagen soms lang....


Omdat de school wegens vakantie gesloten is, zijn er geen lessen en bijna dus geen kinderen. Alleen de kinderen met cerebral palsy zijn aanwezig en het is enorm lastig om hier een hele dag mee te werken. Maandag konden we niet onze wekelijkse drawing les doen en hebben we s'ochtends dus maar genoten van een vrije dagdeel. Ik vind het persoonlijk fijner om s'ochtends te werken en dan s'middags lekker in het zonnetje van mijn boek te genieten, maar helaas is dit niet altijd realiseerbaar. We konden wel lekker uitslapen en na de lunch hebben we onze basketbal training gegeven. Dit was dan ook echt het enige wat er vandaag gedaan kon worden, dus je kunt je wel voorstellen dat het een vrij saaie dag was. Het is wel ontzettend fijn dat ik niet steeds alleen ben en Laura en ik maken er samen gewoon een feestje van!Ondanks dat het een saaie dag was gebeurde er toch iets bijzonders. Je gelooft het of niet maar ook hier in Bangladesh is die goede lieve Sint langs geweest. Het klinkt misschien een beetje raar maar ik had voor de gein zondag avond mijn schoen gezet met wortel, appel en brief erin. Met bizar veel toeval kreeg ik dus serieus de volgende dag (vandaag dus) een grote envelop aangereikt van onze schoonmaakster. Ik schok me een ongeluk en werd helemaal vrolijk van het idee dat ik een sinterklaascadeautje kreeg. Toen ik de envelop open maakte bleek er een kraskalender in te zitten, woow wat was ik hier blij mee! Nu kan ik dus elke dag krassen en wie weet win ik nog wel wat... Dankjewel Sinterklaasje!Naast dit cadeautje had ik ook iets om naar uit te kijken; een klein Sinterklaas feest. Een aantal weken geleden hadden we al lootjes getrokken en vorige week is iedereen op pad geweest om cadeautjes te kopen. Helaas vierde we het niet zoals ik gewend ben vanuit Nederland; surprises en gedichten vinden ze hier allemaal maar niks helaas. Toch was het een leuke avond waarbij we eerst met zijn allen lekker hebben gegeten en daarna de cadeautjes hebben uitgepakt. Ikzelf had Clodagh getrokken en gelukkig was ik er van op de hoogte dat ze erg van kaarten hield. Voor mij was het dus niet zo moeilijk om wat leuks te kopen en Clodagh was er dan ook echt ontzettend blij mee. Laura had mij getrokken en ik ben ook heel erg blij met mijn presentjes, wat het allemaal is zien jullie wel als ik terug ben.


Gister uiteindelijk een prima dagje gehad met dank aan de Goedheiligman! Dinsdag hadden we normaal altijd de Engelse lessen, maar zoals ik al zei is de school gesloten. De kinderen hebben vakantie omdat het hier het einde van het jaar is. Je kunt deze vakantie dus eigenlijk vergelijken met onze zomervakantie want in januari gaan ze naar de volgende klas. En aangezien de temperatuur gelijk is aan onze Nederlandse zomertemperaturen klinkt dit zo gek nog niet. Terwijl jullie aan het kou lijden zijn in ons kleine kikkerlandje, zit ik hier bijna dagelijks in mijn hemdje op het dakterras te genieten van de heerlijke zon. Je zou kunnen zeggen dat het perfect is, maar om het echt af te maken zou een zwembad zeer gewaardeerd worden (haha dit komt er natuurlijk nooit). Maar goed, waar waren we, ojaa dinsdag. Tja ik weet serieus niet eens meer zo goed wat ik dinsdag allemaal heb gedaan, ik kan het wel raden want het zal wel niks geweest zijn. O wacht ik weet het weer, dinsdag hadden we de wekelijkse volunteer meeting aangezien deze weer eens verplaatst was. Deze meeting is altijd pas s'middags dus voor de ochtend stond er niks op de planning. Gelukkig scheen de zon en dit was dan ook weer een mooie gelegenheid om mijn zomerkleurtje terug te krijgen. Heerlijk met mijn boek op het dakterras gezeten en ik moet zeggen dat de tijd erg snel is gegaan. Tijdens de meeting werd gevraagd naar onze kleding maten. Natuurlijk waren we direct erg nieuwsgierig waarom ze dit wilde weten, blijkbaar staat er een afscheidcadeau op de planning!


Woensdag is het altijd hostel dag! En omdat de kinderen in het hostel er wel gewoon zijn was er vandaag werk aan de winkel. De afgelopen keren was het wat rustiger maar vandaag heb ik echt weer even hard gewerkt. Toen ik aankwam heb ik eerst wat kinderen naar de school gebracht en vervolgens ben ik in een slaapkamer aan de slag gegaan. Samen met een van de werknemers heb ik de ventilatoren, de ramen en de vloer goed schoongeboend. Wat is het toch heerlijk om af en toe een dweil door een kamer te halen en helemaal los te gaan. De manier waarop ze hier de vloer schrobben is nog steeds een beetje apart, maar wel weer heel grappig om te zien. Ze gooien eerst waspoeder op de grond en hierna volgt een emmer water. Met een bezem wordt de massa verspreid en wordt de grond gereinigd. Je kunt je voorstellen dat de vloer intens glad wordt en jullie weten inmiddels dat ik niet altijd even voorzichtig ben met mezelf. Vrolijk liep ik door de kamer van de ene kant naar de andere. Toen ik wild met mijn armen begon te zwaaien en in een soort van slow motion ten onder ging begon ik al direct te lachen.... Daar lag ik dan op een natte vloer aan de andere kant van de wereld. Natuurlijk was mijn mede schoonmaakster super bezorgd, maar gelukkig wist ik haar te overtuigen dat ik niks mankeerde. Voor zo’n prachtige val heb ik echt geen dokter nodig hoor! S’avond waren we uitgenodigd door de Nepalese studenten van de 3e verdieping. We hadden al een keer eerder een drankje bij ze gedaan maar nu zou het echt een feest worden. Clodagh en Pete hadden nog 2 halve flessen staan dus die hebben we maar meegenomen om niet met lege handen aan te komen. Voor we het wisten stonden we dansend in de kamer luisterend naar muziek uit verschillende delen van de wereld. Toen ik na een enorm leuke avond naar bed wilde moest ik eerst nog even 6 trappen op zien te komen. Ik weet niet hoe, maar het is me gelukt?


Gister een beetje een uit te hand gelopen avond gehad. Desondanks stonden we vandaag weer vroeg naast ons bed aangezien een bezoekje aan een andere CRP op de planning stond. Ik liep mijn deur uit en kwam al snel een niet zo vrolijke Clodagh tegen. Het werd me meteen duidelijk dat ze niet in staat was om mee te gaan dus had ik alleen Laura, die in hetzelfde schuitje zat, en samen met mij de auto in stapte. Pete had sowieso al besloten niet te participeren en de andere vrijwilliger waren niet aanwezig geweest bij het feestje. Na 5 minuten onderweg te zijn ben ik in slaap gevallen en toen we aankwamen vroeg ik; ‘’zijn we er nu al?’’ Ja helaas waren we er al, wat ik als slecht niet opvatte aanfezien ik nog graag wat uurtjes wilde slapen. We kregen een rondleiding door het centrum die me net even iets te lang duurde. Ik deed echt mijn best om geinteresseerd te doen, maar vandaag kon ik het gewoon even niet. Na CRP wilde Hesther en Rieke perse naar een winkel om nog wat souvenirs inkopen voor thuis te doen. Laura en ik waren genoodzaakt om mee te gaan en hebben vervolgens 2 uur op een bankje op straat gezeten, wachtend tot we werden verlost van deze dag. Uiteindelijk konden we zo rond 3 uur richting huis en was ik erg blij toen we om 5 uur ons eigen CRP terrein opreden. Het was me het dagje wel....


Vrijdag waren we gelukkig vrij en kon ik dus zo lang slapen als ik wilde. Ik merkte echt dat ik het even nodig had aangezien ik pas om 10.30 mijn bed uit kwam. Heerlijk rustig een gebakken eitje gemaakt en genoten van een filmpje. De dag ging echt ontzettend snel en dit was stiekem best wel een beetje jammer aangezien het de laatste vrijdag was. Ja je leest het goed, het was de laatste volle vrijdag in Bangladesh. Aankomende vrijdag vertrek ik met een auto van CRP richting het vliegveld waarna ik in het vliegtuig stap en naar Singapore vlieg! Toen ik me dit realiseerde kon ik het niet laten om nog even een bezoekje te brengen aan onze ‘sportschool’, het kan tenslotte nog maar 1 week. Hierna zijn we met zijn allen bij een ontzettend leuk/lekker/gezellig restaurant in Savar wezen eten waar we al een keer eerder voor lunch waren geweest. Cafe metro is oprecht een heel erg leuke plek waar je echt van alles kunt eten. Weer hebben we de pasta met groente en garnalen genomen, puur omdat deze de laatste keer zo goed bevallen was.


Inmiddels helemaal bekomen van woensdag nacht stond ik weer fris en fruitig naast mijn bed. Zaterdag is onze onderzoek dag dus zaten we met zijn drieen in de woonkamer te bekijken wat we nog allemaal moesten doen. Omdat we hier in zo’n sfeer zitten waar geen druk bestaat is het ontzettend lastig om ons ertoe te zetten daadwerkelijk iets te doen. Uiteindelijk is het gelukt en hebben we de stukjes gewoon een beetje verdeeld. De komende week moet iedereen zijn eigen stuk schrijven en iedereen is hier dan ook zelf verantwoordelijk voor. Gelukkig hebben we, zodra we terug zijn in Nederland, nog 1 week om aan het onderzoek te werken wat ons dus iets meer rust geeft. Ik ben namelijk echt niet van plan om tijdens mijn 3 weken vakantie ook maar iets aan het onderzoek te doen. Als ik over het backpacken na denk wordt ik echt helemaal enthiousiast en heb ik gewoon zin om NU te gaan. Helaas moeten we nog een aantal dagen wachten en dit moet ook nog wel lukken. Het hostel voor Singapore is inmiddels geboekt en ook de plek waar we met kerst zitten is gereserveerd! Ik kan jullie verklappen dat ik kerst dit jaar op Langkawi vier, een archipel in de Andamanse zee. Langkawi is een prachtig eiland gelegen aan de westkust van Maleisie, ik ben erg benieuwd hoe kerst hier gevierd gaat worden.


Zondag was het weer hostel dag, of toch niet.... Met mijn goede gedrag liep ik het hostel in opzoek naar de huismoeder. Helaas kon ik haar zoals gewoonlijk niet vinden en ben ik verder gaan zoeken in de school. Ook hier zag ik haar zo snel niet en daarom ben ik maar bij een aantal kinderen in een lokaal gaan zitten om te kijken wat ze daar aan het doen waren. Er bleek echter geen enkele activiteit te zijn omdat alle teachers in een meeting zaten. De kinderen waren dus letterlijk in een lokaal gedumpt en er werd verder niet meer naar ze omgekeken. Toen ik aan de kinderen vroeg wat ze gingen toen kreeg ik te horen dat ze dit niet wisten en dat ze gewoon aan het wachten waren. Uiteindelijk kwam er een kind met een ‘mensergerjeniet’ bord aangelopen en hebben we een potje gespeeld. Na zo’n 45 minuten was ik echt klaar met dat wachten en ben ik maar weer vandoor gegaan. Later bleek dat ook de huismoeder in de meeting aanwezig was en dat dit de verklaring was waarom ik haar in het hostel niet kon vinden.S’middags ben ik samen met Laura en Hesther naar de New Market geweest om op koffer jacht te gaan. Omdat we nog 3 weken gaan backpacken zien we het niet zitten om alle gekochte souvernirs deze weken met ons mee te slepen. Daarom hebben we besloten om een koffer te kopen, te vullen met souvernir en achter te laten in Dhaka. We vliegen tenslotte vanaf Maleisie weer terug naar Dhaka om vervolgens vanaf Dhaka onze reis naar huis voort te zetten. We hebben een mooie zwarte koffer gekocht en zullen deze vrijdag naar het hotel brengen waar we woensdag 3 januari voor 1 nachtje overnachten. Op donderdag 4 januari vliegen we naar Doha, dan naar Londen en vervolgens naar Amterdam! Aankomst Nederland staat op dit moment gepland op vrijdag 5 janauri 2018 om 16.20.


Reacties

Reacties

André

Naast het genieten van je,verblijf in Bangladeesh,je 3 drie weken met mijn wens een heerlijk
Vakantie noemde toch ook 9 Jan.ook een mooie datum ,

Nicole

Nog maar 4 nachtjes slapen!! Geniet van je rondreis straks! Xxx

Tanjo

Nog effekes en dan laat je een hele geweldige ervaring achter je om een nieuwe geweldige ervaring op te doen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!